דוד דדון
מוהל מוסמך מטעם הוועדה הבין
משרדית של הרבנות הראשית
ומשרד הבריאות

נייד: 0528428721

 

מדוע נקבעה ברית המילה ביום השמיני ללידת התינוק?

בתורת הסוד אנו מוצאים שתי שיטות בהבנת משמעותו של המספר שמונה.

שיטה אחת מתבוננת בעולמנו ומוצאת אותו בנוי כמעין קובייה ולה שישה צדדים: מעלה, מטה וארבע רוחות השמים.

 ששת הצדדים הללו תוחמים את גבולות עולם הטבע, שנברא בשישה ימים, וקיומם תלוי ועומד בנקודת התוך שבפנים – היא יום השבת, מקור נביעת הקודש המחיה את העולמות ומקיים אותם מאז בריאתם. אם כל קצוות המציאות הם שישה ימים ותוכה הוא יום השבת, היכן יהיה היום השמיני? – בחוץ, מעל הטבע, מעבר לגבולות הקובייה. לאור השיטה הזו נבין את משמעות ברית המילה כקשר ברית אלוקי שלמעלה מן ההבנה, פלא שהוא מעבר לכל מה שיכול אדם להגיע אליו בתוך מסגרות העולם הטבעי.

שיטה שונה, ואולי אף הפוכה, רואה דווקא את שבעת ימי הבריאה כמעשה אלוקים. האמת ניתנת להיאמר שסודות מעשה בראשית אינם נהירים לנו. תאוריות רבות אודות התהוות היקום קמו ונפלו, ואין אף מדען שיוכל לומר בביטחון שעמד על סודו. לאחר בריאת העולם, כשהסתיימה השבת הראשונה, החל היום השמיני – ויחד עמו נפתח פרק חדש בחייו של האדם, שניתק מרחם הבריאה ויצא אל העולם על מנת לקיים את שליחותו ולהיות שותף לקב"ה בתיקונו. אם כן, לשיטה זו אפשר להבין את ברית המילה כצעד ראשון בעבודת התיקון שלנו בזה העולם.

בעצם, האם באמת יש הבדל כה גדול בין שתי השיטות? האם העובדה שהקב"ה מייעד לנו, בני תמותה בשר ודם, תפקיד בתיקון עולמו – אינה הפלא הגדול ביותר שאפשר להעלותו על הדעת?

 

 

התרופה של הרבי

פעם נכנס אחד מחסידי רבי לוי יצחק מברדיצ'ב אל הרב. שמו היה ר' ברוך והוא היה סוחר שוורים.אמר ר' ברוך : "רבי, אני סוחר שוורים והנה הוזל מאד שער השוורים...

קראו עוד

בריתי שלום

רבינו הקדוש משינאווא זי"ע, הקפיד שלא למול ילד כל זמן שהוא בוכה, פעם נתכבד רביה"ק בסנדקאות, והרך הנימול לא פסק מלבכות, המתינו עד בוש, ורבינו ישב כל העת אחוז בשרעפיו,...

קראו עוד

אלחוש ומשככי כאבים

אלחוש ומשככי כאבים

אני ממליץ לתת לתינוק מנה אחת של משכך כאבים כחצי שעה לפני הברית המילה ניתן לאלחש מקומית ע"י משחת אמלה(EMLA),  שהיא בעלת השפעה על העור לעומק של מספר מילימטרים(דרוש מרשם רופא) יש...

קראו עוד

תמיר והדס קלמן

תמיר והדס קלמן

כשנודע לנו שבעז"ה צפוי להיוולד לנו בן, אותי יותר מכל הטריד עניין הברית. וככל שהתקרב המועד הציפו את ראשי מחשבות בלי הפסקה:"עד כמה זה יכאב לו, ואיך אני יכולה היות...

קראו עוד

מבשרי אחזה אלוק

 פתח אידך ואמר (איוב י"ט) ומבשרי אחזה אלוק מאי ומבשרי ומעצמי מבעי ליה אלא מבשרי ממש, ומאי היא, דכתיב (ירמיה י"א) ובשר קדש יעברו מעליך וכתיב (בראשית י"ז) והיתה בריתי...

קראו עוד