הדפסה
כניסות: 2240


ויעש אברהם משתה גדול ביום הגמל את יצחק (כא, ח). וכתיב בתוספות (שבת קל, א ד"ה שש) ביום ה' ג' מל. הכלל, כי אברהם בעת המילה ניתוסף ה' על שמו, כי בתחילה היה שמו אברם, ובעת המילה ניתוסף ה' על שמו (בראשית יז, ה). והנה באמת השתלשלות זרע אברהם היה עיקר מיעקב אבינו, כי ממנו נולד י"ב שבטי י"ה. ובאמת מה שלא היה הי"ב שבטים מאברהם, מחמת שהוא לא נימול לשמונה, ויצחק גם כן בא מזרע שלא נימול לשמונה, לכך לא היה ממנו הי"ב שבטים, אבל יעקב הנולד מזרע הנימול לשמונה בא ממנו הי"ב שבטים, ונמצא נגמר הה"א שניתוסף באברהם ביעקב. כי יצחק הוא הראשון הנימול לשמונה, ממנו בא הגאולה, כמאמר חכמינו ז"ל 'אתה אבינו' וכו' (ישעיה סג, טז), רומז על הגאולה. ונמצא באמת תוספות הה' על אברהם שמורה על הגאולה, נשלם ביעקב שנולד מזרע אברהם הנמול לשמונה. וזהו הרמז ה' ג' מל, שנשלם הה' בג', שהוא יעקב שלישי לאברהם:

[קדושת לוי, בראשית, פרשת וירא]